Wednesday, June 4, 2008

ဒဏ္ရာရ အျဖဴေရာင္ေလးေတြက … ေက်ာင္းေနေပ်ာ္ႏိုင္ပါ့မလား …

ေအးခ်မ္းေျမ့ | ဇြန္ ၄၊ ၂၀၀၈

ေက်ာင္းဆိုတဲ့ အသံကိုၾကားလိုက္တာနဲ႔ အျဖဴအစိမ္းဝတ္ ေန႔ရက္ကေလးေတြကို ျပန္ျမင္ေယာင္ရင္း စိတ္က အလိုလို ႏုပ်ိဳသြားၾကမွာပါ။ က်မဆို သူငယ္တန္း စတက္တဲ့ ေန႔ကိုေတာင္ မွတ္မိေနေသးတယ္။ က်မကို သိပ္ခ်စ္တဲ့ မနာေယာ ဆိုတဲ့ လားဟူအမႀကီးတေယာက္ လက္ေဆာင္ေပးခဲ့တဲ့ လြယ္အိတ္ စိမ္းကေလးကို လြယ္ရင္း လိုက္ပို႔တဲ့ အေဖ့ကို လံုးဝလွည့္ မၾကည့္ဘဲ ေက်ာင္းထဲ တန္းတန္းမတ္မတ္ ဝင္သြားခဲ့တာ။ ေက်ာင္းတက္ရဖို႔ စိတ္လႈပ္ရွား ေပ်ာ္ရႊင္ခဲ့တာပါ။

က်မသားႀကီး သူငယ္တန္းစတက္တဲ့ ေန႔ကိုလည္း မွတ္မိေနေသးတယ္။ ေက်ာပိုးအိတ္ကေလးကို လြယ္ၿပီး လက္ျပ ႏႈတ္ဆက္ေနတဲ့ အေဖနဲ႔ အေမကို လံုးဝလွည့္မၾကည့္ဘဲ ေက်ာင္းထဲကိုတန္းတန္းမတ္မတ္ ဝင္သြားခဲ့၊ ေက်ာင္းက သူငယ္ခ်င္းေတြအေၾကာင္း ေျပာျပလို႔ မဝခဲ့တဲ့ သားႀကီးရဲ႕ သူငယ္တန္းေန႔ရက္ေတြကလည္း ျဖစ္မွ ျဖစ္ပါ့မလားလို႔ စိတ္ပူခဲ့တဲ့ က်မကို စိတ္ေအးေစခဲ့ရတယ္။

ခု ေက်ာင္းေတြဖြင့္ျပန္ၿပီ…။ ေက်ာင္းဖြင့္ရာသီမို႔ ေက်ာင္းေတြျပန္ဖြင့္တာ မဆန္းေပမယ့္ ေလာေလာ လတ္လတ္ ဒဏ္ရာ အနာတရေတြ ရခဲ့တဲ့ေက်ာင္းေတြ၊ အခက္အခဲေတြ တင္းၾကမ္းျပည့္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသား မိဘေတြနဲ႔ ဆရာဆရာမေတြ၊ စိတ္ဒဏ္ရာေတြနဲ႔ ကေလးေတြ..။ ဒါေတြအားလံုး စုစည္းၿပီး ေက်ာင္းဆိုတာကို ဘယ္လို ပံုေဖာ္မလဲဆိုတာ စဥ္းစားစရာ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းပါတယ္။

ဧရာဝတီတိုင္းက မုန္တိုင္းဒဏ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ခံစားခဲ့ရတဲ့ ေဒသေတြကလြဲရင္ က်န္တဲ့ေဒသေတြမွာ ဒီေန႔ ေက်ာင္းေတြ စဖြင့္ပါၿပီ။ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းက ေက်ာင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အနည္းဆံုးေတာ့ အမိုးလန္ခဲ့၊ တခ်ိဳ႕ ပ်က္စီးခဲ့ရတယ္လို႔ ေဒသခံေတြက ေျပာပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းမွာပဲ ကြမ္းၿခံကုန္းလို၊ တြံေတးလို၊ ေကာ့မွဴးလို ေဒသေတြမွာ ဆိုးဆိုး ရြားရြား ပ်က္စီးခဲ့တယ္၊ လူေတြလည္း ေသခဲ့ပါတယ္။

ဧရာဝတီတိုင္းမွာက ရြာလံုးကၽြတ္ကို ေပ်ာက္တာေတြ အမ်ားႀကီးဆိုေတာ့ အဲဒီထဲမွာ ေက်ာင္းေတြလည္း အမ်ားႀကီး ပါသြား ခဲ့မွာပါ။ ကုလသမဂၢ လူသားခ်င္းစာနာမႈဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းညႇိႏိႈင္းေရး႐ံုး (UNOCHA) ကေတာ့ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ မုန္တိုင္းဒဏ္ခံ ရတဲ့ ေဒသေတြမွာ မူလတန္းေက်ာင္း ၂၄၀၀ ေက်ာ္ ပ်က္စီးခဲ့တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီလို ပ်က္စီးခဲ့တဲ့ အတြက္ ကေလး ေပါင္း ၃ သိန္း ၆ ေသာင္းေက်ာ္ ပညာေရး ထိခိုက္မယ္လို႔ အဲဒီ ဌာနရဲ႕ အစီအရင္ခံစာအရ သိရပါတယ္။

ျမန္မာစစ္အစိုးရကေတာ့ ေက်ာင္းေတြကို အျမန္ဆံုး ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ၿပီး ေနာက္ႏွစ္ပတ္မွာ ဖြင့္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစား မယ္လို႔ ေၾကညာထားပါတယ္။ ေက်ာင္းဆိုတဲ့ အေဆာက္အဦရယ္၊ တက္မယ့္ ကေလးေတြရယ္၊ သင္မယ့္ ဆရာ ဆရာမရယ္ ရွိရင္ ဖြင့္လို႔ရၿပီလို႔ ယူဆထားပံုရပါတယ္။

ေက်ာင္းေတြဖြင့္တာကေတာ့ ဖြင့္လို႔ရမွာပါ။ ကေလးေတြကိုလည္း တက္ခ်င္သည္ျဖစ္ေစ မတက္ခ်င္သည္ ျဖစ္ေစ တက္ရ မယ္လို႔ အမိန္႔နဲ႔ တက္ခိုင္းမယ္ဆိုရင္ တက္ၾကရမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေလးေတြအားလံုးက သာမန္၊ ပံုမွန္ စိတ္အေျခအေန ရွိေနတဲ့ ကေလးေတြမဟုတ္ၾကပါဘူး။ မိဘ ေဆြမ်ိဳးေတြ ႐ုတ္တရက္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားရတဲ့ ကေလးေတြ၊ ဆာေန ငတ္ေနတဲ့ ကေလးေတြ၊ အိမ္မရွိေတာ့တဲ့ ေနစရာ အမိုးအကာ ေပ်ာက္ဆံုးခဲ့ရတဲ့ ကေလးေတြ ျဖစ္ေနမွာပါ။ လူႀကီးေတြေတာင္ ဘယ္ေလာက္ခံစားခဲ့ရ၊ ခံစားေနရသလဲ။ သိပ္ကို ႏုနယ္တဲ့ ကေလးငယ္ေလးေတြရဲ႕ ရင္ထဲက အနာတရေတြက ပိုၿပီး ႀကီးမားလိမ့္မယ္လို႔ က်မ ယံုၾကည္တယ္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ မုန္တိုင္းေတြ ဝင္သြားခဲ့ၿပီးေနာက္ပိုင္း သဘာဝေဘးဒဏ္အၿပီး ကေလးေတြအတြက္ စိတ္အင္အားနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လိုအပ္တဲ့ သင္ခန္းစာေတြထည့္၊ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပင္ဆင္ၿပီးမွ ေက်ာင္းျပန္ဖြင့္ေလ့ရွိတယ္ လို႔သိရပါတယ္။

“ျမန္မွာျပည္မွာက်ေတာ့ ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္မို႔လို႔ ဖြင့္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးဆိုေတာ့ တကယ့္တကယ္မွာ ကေလးေတြက ဘာမွ အဆင္သင့္မျဖစ္ဘဲ ပိုၿပီး ကစဥ့္ကလ်ားျဖစ္လိမ့္မယ္” လို႔ ကထိက ေဟာင္း တဦးျဖစ္တဲ့ ဆရာမ ေမၿငိမ္းက က်မကိုေျပာျပ ပါတယ္။ ဆရာမက RFA ေရဒီယို အစီအစဥ္မွာ ျမန္မာျပည္ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အပတ္စဥ္ သုေတသနျပဳ တင္ဆက္ ေနသူ တဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ပတ္ဝန္းက်င္အရေကာ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းအေနနဲ႔ေကာ။ ဆရာဆရာမေတြကိုယ္တိုင္က စိတ္အနာတရ ျဖစ္ေနတာမ်ိဳးရွိ ႏိုင္တယ္။ စာသင္ခန္းဆိုရင္လည္း အရင္ကတည္းက ျမန္မာျပည္ကေက်ာင္းေတြက ေက်ာက္သင္ပုန္းနဲ႔ ေျမျဖဴေလာက္ပဲ ရွိတာမွာ ခုခ်ိန္မွာက်ေတာ့ ဒီ ေက်ာက္သင္ပုန္းကိုေတာင္ သစ္ပင္ ေအာက္မွာ ေထာင္ၿပီးသင္ရမွာလား၊ ကြင္းျပင္ထဲမွာ သင္ရမွာလား ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္ႏုိင္တယ္ လို႔ ဆရာမက ဆက္ေျပာပါတယ္။

“အဲဒီလို အက်ိဳးဆက္ေတြက ကေလးေတြအတြက္ စိတ္အားငယ္ေစတဲ့ အခင္းအက်င္းေတြ ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။ ကေလးေတြခမ်ာ စိတ္ဖိစီးမႈဒဏ္ကို အျပင္းအထန္ ခံစားေနရစဥ္မွာပဲ သူတို႔ စိတ္ မဝင္စားႏိုင္တဲ့ သင္ခန္းစာ ေတြကို သင္ယူဖို႔ဆိုတာ လဲေနတဲ့သူကို ထပ္ဖိေထာင္းသလို ျဖစ္ေနမွာပါ။

လပြတၱာၿမိဳ႕နယ္အတြင္းမွာရွိတဲ့ ကန္ညီေနာင္၊ ပီတြတ္၊ ေခ်ာင္းဝ စတဲ့ ရြာေတြကေန မေန႔ကမွ ျပန္လာတဲ့ မသႏၱာ ကေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ အေနအထားက ေက်ာင္းပံုမွန္တက္ၿပီး စာသင္ႏိုင္တဲ့ အေနအထား မရွိဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။ သူတို႔လို အလွဴ လာလုပ္တဲ့ သူေတြကို ေၾကာင္ေငးၾကည့္ေနတဲ့ ကေလးေလးေတြကို ျမင္တဲ့အခါမွာ ဘယ္သူမွစိတ္မထိန္းႏိုင္ဘဲ ငိုမိၾက တယ္တဲ့။

“မိဘမဲ့ေတြမ်ားတယ္။ အဲဒီဘက္ေတြကို အကူအညီေတြမေရာက္ေတာ့ အစားလည္း ပံုမွန္မစားၾကရဘူး။ ကေလးေတြကို ၾကည့္ရတာ စိတ္မခ်မ္းသာဘူး။ က်မတို႔အားလံုး မ်က္ရည္မက်ဘဲ မေနႏိုင္ဘူး။ က်မ အထင္ေတာ့ သူတို႔ကို ပံုမွန္အေန အထားေရာက္ေအာင္ ျပန္လုပ္ဖို႔ကို ကေလးစိတ္ပညာ တကယ္နားလည္ တတ္ကၽြမ္းသူ ေတြ အမ်ားႀကီးလိုလိမ့္မယ္” လို႔ သူက က်မကိုေျပာျပတယ္။

ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းတခ်ိဳ႕ကေတာ့ အဲဒီေဒသေတြဘက္မွာ စာသင္ေက်ာင္းေတြ ေဆာက္ဖို႔ အျပင္း အထန္ ႀကိဳးစား ေနတယ္လို႔ ဆုိုပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြ ေဆာက္ၿပီး႐ံု၊ စာသင္ခန္းေတြ ရွိ႐ံုနဲ႔ေတာ့ ဒီကေလး ေတြအတြက္ ျပည့္စံုႏိုင္မယ္ မထင္ဘူးလုိ႔ သူကဆက္ေျပာပါတယ္။

နာဂစ္မုန္တိုင္းဒဏ္ခံရတဲ့ ေဒသေတြမွာ ကေလးေပါင္း ၁.၁ သန္း ပညာသင္ၾကားႏိုင္မယ့္ ေက်ာင္းေပါင္း ၄၀၀၀ ေက်ာ္ ပ်က္စီးသြားရၿပီး ဆရာဆရာမေပါင္း အနည္းဆံုး ၁၀၀ ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့ရတယ္လို႔ ကမၻာ့ ကုလသမဂၢ ကေလးမ်ားရန္ပံုေငြ အဖြဲ႕ (UNICEF) က ေျပာျပထားပါတယ္။

ဒီေဒသက မေသဆံုးဘဲ က်န္ေနမယ့္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကိုယ္တုိင္ကေကာ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ အႏိုင္ႏိုင္ ရပ္တည္ေနရတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြထဲက ဒုကၡသည္ေတြပဲ ျဖစ္ေနဖို႔မ်ားတယ္။ သူတို႔ေတြက ကေလးေတြ စိတ္အင္အား ျမင့္တက္ေအာင္ ေျပာဖို႔ စနစ္တက်ေလ့က်င့္ထားတဲ့သူေတြ မဟုတ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီေတာ့ သင္ခန္းစာေတြကိုပဲ ဒီတိုင္း အစဥ္လိုက္သင္သြား မယ္ဆိုရင္ ကေလးေတြကလည္း ဒီသင္ခန္းစာေေတြ အေပၚမွာ အာ႐ံုဝင္စားႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ဘူးလို႔ ဆရာမေမၿငိမ္းက ေျပာပါတယ္။

“ပိုဆိုးတာက ျမန္မာျပည္မွာ အဆင့္မီတဲ့ Moral သင္႐ိုးလံုးဝမရွိဘူး။ ဒီေတာ့ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာထဲကေန စိတ္အင္အား တိုးပြားစရာမရႏိုင္တဲ့အျပင္ စိတ္ ဖိစီးမႈတခုပဲထပ္တိုးလာမယ္လို႔ က်မေတာ့ထင္တယ္” လို႔ သူက ဆုိတယ္။

ဆရာ ဆရာမေတြကလည္း သူတို႔လို စိတ္ဖိစီးမႈမ်ိဳးရွိေနတာ ျဖစ္ေနမယ္၊ ပတ္ဝန္းက်င္ကလူေတြကလည္း ဒီလိုမ်ိဳးပဲျဖစ္ ေနမယ္၊ ၿပီးေတာ့ အဲဒါကိုမွ ထူးၿပီးကုစားေပးတာမ်ိဳးမပါဘူး။ သင္ၾကားနည္းပံုစံေတြလည္း မရွိ ဘူးဆိုရင္ စိတ္ဒဏ္ရာရ ေနတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ သိပ္ကိုအႏၱရာယ္ႀကီးတယ္လို႔ သူက ဆက္ေျပာ ပါတယ္။

ကက္ထရီးနားမုန္တိုင္း ျဖစ္ၿပီးတုန္းကဆိုရင္ သူတို႔သင္ခန္းစာေတြေျပာင္းလိုက္ၾကပါတယ္။ ဒီလို သဘာဝ ေဘးဒဏ္ ထပ္ႀကံဳရမယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုရင္ဆိုင္ၾကမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးကစၿပီး အမူအရာေတြနဲ႔ လုပ္ျပရ တာ မ်ိဳးေတြ ေျပာင္းလဲပစ္ရ တယ္လို႔ ၾကားဖူးပါတယ္။

“ကေလးေတြဟာ သိပ္ႀကီးမားတဲ့ စိုးရိမ္ထိ္တ္လန္႔မႈနဲ႔ ပူေဆြးေသာကကို ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတာမို႔ စိတ္ဒဏ္ရာေတြ ရေနပါတယ္။ ကေလးေတြကို နဂိုအေျခအေနေရာက္ေအာင္ ျပန္လည္ ျပဳစုေပးဖို႔ ေက်ာင္းေတြ အျမန္ဖြင့္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္”လို႔ UNICEF ရဲ႕ ေဒသဆိုင္ရာ ပညာေရးအႀကံေပး တဦးျဖစ္သူ ကလစ္ေမယာက ဆိုပါ တယ္။

ကေလးေတြရဲ႕ စိတ္ဟာ နဂိုကတည္းကမွ ႏုနယ္ၿပီး အထိခုိက္ ခံစားလြယ္တဲ့အတြက္ ဒီကေလးေတြအတြက္ သီးသန္႔ ကေလးစိတ္ပညာ ဆိုၿပီးေတာင္ ခြဲထားရတာပါ။ UNICEF က ရစ္ခ်တ္ ဘရစ္ဒယ္က ကေလးေတြ အတြက္ ပံုမွန္ကေလး ဘဝကို ရၿပီး ႀကီးျပင္းသြားေစဖု႔ိအတြက္ ေက်ာင္းေတြကသာ အေကာင္းဆံုးေနရာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ ဘယ္လိုေက်ာင္း မ်ိဳးလဲ၊ ဘယ္လို သင္ခန္းစာမ်ိဳးလဲ၊ ဘယ္လို ပတ္ဝန္းက်င္လဲ၊ ဘယ္လို ဆရာဆရာမေတြလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။
တက္ခါစ အညြန္႔အတက္ ကေလးေတြကို အဆိတ္အဖဲ့ခံလိုက္ရတဲ့ အပင္ငယ္ကေလးေတြလို စိတ္ဒဏ္ရာ ဗရပြနဲ႔ ဝမ္းနည္း၊ အားငယ္၊ ညႇိဳးႏြမ္းေနမယ့္ ကေလးေလးေတြအတြက္ ၿပီး ၿပီးေရာ ဆိုတဲ့ ေက်ာင္း အေဆာက္အဦး ေတြနဲ႔တင္ လံုေလာက္ႏိုင္ ပါ့မလား။ စီမံကိန္းခ်ၿပီး ဒီေန႔ဒီရက္မွာ ဖြင့္ကို ဖြင့္ရမယ္ ဆို႐ံုနဲ႔တင္ ေက်ာင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ ေပၚလြင္ႏိုင္ပါ့မလား။ ဒီေမးခြန္း ေတြအတြက္ အေျဖမရွိခင္ ေနာက္ႏွစ္ပတ္ဆိုရင္ပဲ မုန္တိုင္းဒဏ္ ဆိုးဆိုးရြားရြားခံခဲ့ရတဲ့ ေဒသေတြမွာ ေက်ာင္းေတြ ကသုတ္ကရက္ ျပန္ဖြင့္ၾက ဦးေတာ့မွာ။
IRRAWADDY မွယူသည္

0 comments: